Mirón
Mirón ( 480-440 a. C.)
va ser un gran escultor i broncista de mitjan el segle V a. C. i un dels més
coneguts autors de l'art grec, les aportacions escultòriques van suposar la
transició al període clàssic. Nascut a Eléuteras, ciutat situada a la frontera de Beòcia i
l'Àtica.
Va treballar
fonamentalment amb el bronze, i encara
que va fer algunes estàtues de déus i herois, la seva fama descansa
principalment en les seves representacions d'atletes, en què va fer una
revolució, segons els comentadors de l'Antiguitat, en introduir una major
audàcia en la pose i un ritme més perfecte.

Les seves obres més famoses, segons Plini van ser una
vaqueta, un gos, Perseu, un sàtir admirant la flauta i Minerva (Atenea), un
Hèrcules, que es va portar al santuari que li va dedicar Pompeu el Gran al Circ
Màxim, el Discòbol (el llançador de disc), i un Apol·lo per Efes.
Els crítics antics diuen que , encara que va tenir un èxit admirable en
donar vida i moviment a les seves figures , no va aconseguir presentar les
emocions de la ment . Això concorda amb l'evidència existent , fins a cert punt
, encara que no perfectament . Els cossos dels seus homes són de molta major
excel·lència que els seus caps . La cara del Discòbol està calmada i tranquil.la
, però tots els músculs del seu cos es concentren en l'esforç . I encara que va
suposar un avanç decisiu en l'estudi del moviment , de la tensió muscular i de
la integració de la figura en l'espai no va captar l'aspecte emocional i els
detalls d'un rostre expressiu . Per això el cap conserva reminiscències de la
mobilitat de l'estil anterior , el somriure s'assembla encara a l'expressió
arcaica .
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada